Campagne WAD THE F*CK: voor een plasticvrije waddenzee

Sigarettenfilters, plastic flesjes, blikjes… het zijn nog maar een paar voorbeelden van troep dat vaak te vinden is in de natuur. Ook liggen de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met onnodig veel afval. ‘Al dit afval is een afspiegeling van onze extreme consumptiemaatschappij. Iedereen koopt en doet maar. Maar wat vaak wordt vergeten, zijn de hoge kosten voor het milieu en de impact op onze eigen gezondheid’, aldus de initiatiefnemers van bewustwordingscampagne WAD THE F*CK, Mijke Bos en Esther Leystra. Met deze campagne vragen ze aandacht voor het voorkomen van (zwerf)afval.

Ze richten zich vooral op consumerende jongeren; een groot deel van het zwerfafval is een gevolg van (on)bewust gedrag. Ook is deze doelgroep gewend aan fast fashion – de op één na grootste milieuvervuilende industrie – en goedkoop online shoppen. Veel van deze goederen worden over zee vervoerd en zo ook boven de Waddeneilanden (UNESCO Werelderfgoed). Met de containerramp MSC Zoe weet iedereen wat de risico’s zijn. Aan de andere kant is een deel van deze doelgroep juist al heel bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering. En dát is precies wat Mijke en Esther willen versterken met deze campagne.

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*